woensdag 23 februari 2011

weten wanneer je dood gaat




Op 16 juli 2038 zal ik mijn laatste adem uitblazen op de ietwat teleurstellende leeftijd van 71 jaar. Deze grappige site rekende het voor me uit. Daar hadden ze overigens niet veel gegevens voor nodig.

In mijn werk ontmoet ik aardig wat 95- en zelfs 100-plussers. Als mij één ding aan hen opvalt, is het dat er weinig zeurpieten tussen zitten. Het zijn mensen, die van hun kwetsbaar hart geen moordkuil maken en leven in het moment. Het carpe diem wordt natuurlijk aan ouderen opgedrongen door de tijd. De toekomst brengt de dood nadrukkelijker in beeld. Als ik er naar vraag, krijg ik zelden een afwerende reactie. Weinig hoogbejaarde mensen zijn bang voor de dood. Sommigen lijken er onverschillig onder. Een aantal kijkt er naar uit. Daarbij kan men overigens heel tevreden en zonder bijzondere verwachtingen ten aanzien van het hiernamaals leven. De cirkel is dan rond. The work is done.

Hoe oud ik word, doet er wel toe, al was het maar om mijn kinderen volwassen te zien worden. Verder zijn er niet veel redenen om er zorgelijk over te zijn. Zoals ik elke avond ga slapen, zo zal ik op enig moment dood gaan. Van iedere dag probeer ik wat te maken en zonder stress de kleine dood op te zoeken. Het is niet belangrijk wanneer we dood gaan. Beter is het aandacht te besteden aan hoe we leven.

Interessant I

Interessant II

Ook de moeite waard:

15 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

29 Augustus 2039. Laat ik nu zelf ook altijd hebben gedacht dat ik 69 word :-).

Ron Roelandt zei

Zo'n site zou hier in Italië absoluut geen succes hebben. Je moet het lot niet tarten, vinden ze. Ik ben er al zover in meegegaan dat ik me niet aan de berekening gewaagd heb. :-)
Wel een interessante bijdrage, die tot nadenken aanzet. Vooral je afsluiter: "Het is niet belangrijk wanneer we dood gaan. Beter is het aandacht te besteden aan hoe we leven." Volledig mee eens. Ik probeer dat zo bewust mogelijk te doen, wat niet wil zeggen dat ik de hele dag loop te denken dat ik positief moet zijn, maar wel dat ik me op een negatief moment bewust een zetje terug de goeie kant opgeef.
Aanbevolen (om een ouwe gouwe VK-blog term te gebruiken).

Hippocampi zei

@zj; bijzondere leeftijd ;)

@ron; voor mij is het meer het bewustzijn, dat het accepteren van het negatieve en het positieve de ruimte tot stand brengt; in het moment leven, brengt de baseline naar een hoger niveau; mocht je tijd over hebben, luister maar naar matthieu ricard (het youtube filmpje)

groet,

hippo

Unknown zei

Ik laat het niet meer uitrekenen dat heeft op mijn leeftijd toch niet zoveel zin( op elke andere leeftijd trouwens ook niet)

Hippocampi zei

ik ga er ook geen rekening mee houden Cor

bert deben zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
bert deben zei

ik word 80, maar er staat ook bij dat ik van bloemen hield, dus dat tast de geloofwaardigheid al stevig aan ... :-)

maar er onder stond een leukere test : hoe lesbisch ben jij !?
Bleek ik zowaar 71 % lesbische neigingen te hebben - er stond wel bij : geen reden om je ouders te waarschuwen ... :-)

maar met de serieuzere strekking van je bijdrage ben ik het graag eens, kwaliteit is sowieso beter dan kwantiteit. Ik hoorde deze week nog ergens de uitspraak : welk nut heeft als je oud wordt, maar nooit geleefd hebt ... ?

(bovenste mag je verder verwijderen - er stond zowaar, foei, foei, een dt fout in !!)

Hippocampi zei

@bert ik blijk 97% lesbisch te zijn ;)

groet,

hippo

Jan de Stripman zei

Grappig, maar ook onzin, natuurlijk. Er zijn zoveel onzekerheden dat je onmogelijk een verantwoorde voorspelling kunt doen. Zelfs artsen die dagelijks met zwaar zieke mensen omgaan kunnen niet voorspellen wanneer de dood in zal treden...

Hippocampi zei

ik vind het een ludieke site
het is een soort fruitmachine
en toch boeit het,

groet,

hippo

Bart zei

Nee, het is gelukkig onvoorspelbaar, dat tijdstip...en tot die tijd probeer ik ook maar bewust te leven, zonder zorg om de dood.
Het hoort ook bij de natuurwetten, en accepteren hoe ieders leven loopt.
Goed om er zo nu en dan...eens even stil bij te blijven staan, Hippo.

Hartelijke groet, Bart

Hippocampi zei

wanneer je stil staat, kom je soms ogen en oren te kort ;)

groet,

hippo

Anoniem zei

Ik had hier een reactie achter gelaten? Is er iets fout gegaan of heb ik zonder dat ik het weet iets onoirbaars gezegd.

Hippocampi zei

@sprakeloos

ik hanteer voor 't moment twee sites, één hier (blogspot) en één op wordpress (zie tweede kolom), je hebt gereageerd op wordpress, daar staat ook mijn reactie,

groet en excuus voor de verwarring (afhankelijk van hoe het bevalt, zal ik een keus gaan maken tussen een van de twee)

hippo

Anoniem zei

dan ga ik even linken naar de andere site, ben zelf wordpresser geworden. See you in space